Februari 27, 2018

31 DAYS JOURNAL PROMPTS DAY 1

Assalamualaikum,


Msred decided nak ikut Journal Prompts for Mom challenge seperti dalam entry, 31 DAYS JOURNAL PROMPTS FOR MOM. Day 1 punya topic, Parenting Advice.


Parenting Advice


Source: https://hubpages.com/literature/daughter-quotes


I am not a perfect mother. Of course Msred as a mother ada kelemahan juga. Masih belajar dan akan terus belajar. Tapi setakat ini, Msred percaya, the first step is Doa. Sentiasa amalkan doa-doa yang baik-baik untuk anak. Doa minta supaya Allah ilhamkan pada kita macamana nak didik anak-anak kita supaya jadi hamba Allah yang taat dan dapat berbakti untuk Islam. 

Kemudian, usahalah jadi kawan terbaik untuk anak-anak. Bukan senang. Budak-budak sekarang ni lagi percaya kawan-kawan dia dari mak bapak dia. ingat tak masa kita muda-muda dulu, segala rahsia kita cerita kat kawan, kita tak cerita kat mak bapak kita, Kalau boleh, biar kita sebagai mak bapak diaorang, jadi tempat untuk dia orang bercerita meluahkan segala perasaan segala masalah. Senang kita nak bimbing dia orang supaya tak tersilap langkah.

Then, masa doakan anak kita, doakanlah sekali kawan-kawan anak kita, anak jiran kita supaya turut jadi hamba yang baik supaya anak-anak kita dikelilingi oleh orang yang baik-baik. Bila semua kawan anak-anak kita baik-baik, insyaAllah susahlah dia nak buat jahat.

Nak jadi perfect mother memang susah. Sentiasa belajar dan usaha jadi ibu yang baik, sentiasa doakan mereka dan be a good friends to them. InsyaAllah, doa kita akan di perkenankan Allah.


Before you go, enjoy video terbaru Msred. Then subscribe jom. Thanks.








3 ulasan:

fizalinolie berkata...

Betul tu... Apa2 yg ptg doakan anak-anak adalah perkara paling mudah supaya mudah didik.

HeNRieTTa JoSe berkata...

nice sharing....

Azah Rahaman berkata...

betul tu msred. jadikan anak2 sebagai kawan kan. kena rapat. kena tahu apa masalah. kena segalanya lah. tq sharing msred. azah takde anak lagi, so boleh dah slow slow tengok tips parenting sekarang. hihi

ALL TIME FAVOURITE