Jun 27, 2014

HABIT YANG BUATKAN SAYA GEMUK

Assalamualaikum.....

Haru Jumaat malam ni, my energy level dah tahap kritikal. Usually say no to cooking. Even nak keluar beli makan pun tak nampak menarik. Just sit lazily with my boyfriends infront of tv. Tapi perut lapar. I always feel hungry.

Sejak awal tahun ni, berat badan saya naik dengan jayanya. Masa yang diambil nak siap bila nak keluar bertambah lama sebab susah nak pilih baju mana nak pakai, yang tak buat saya nampak chubby.

I love to eat. I love good food and love to eat.

Selain itu saya ada habit lain yang selalu buat berat badan saya naik.



First, saya suka makan bila saya bosan. Bila saya bosan, walaupun saya tak lapar saya selalu cari makan. Agaknya hati saya cakap kat akal saya kalau saya makan sesuatu mesti hilang bosan.

Second, saya suka makan sambil tengok tv. Dari mula cerita sampai habis cerita tau-tau dah habis sepinggan cekodok sorang-sorang.

Third, saya suka makan tengah malam kalau saya tidur lambat. Kadang-kadang bila tidur lambat sebab kerja lambat siap, sebelum tidur selalu terasa nak makan sesuatu. Makan biskut ke.

Itu sebab berat badan senang naik dan susah nak turun.

Ramai orang ambil kesempatan bulan puasa nak turunkan berat badan. Saya ingatkan diri sendiri, puasa kerana Allah bukan sebab nak kurus. Kalau amal tak ikhlas kerana Allah takut Allah tak terima amal kita. Kalau nak kurus kawal makan dan rajin excercise.
posted from Bloggeroid

6 ulasan:

ayunidati berkata...

Betul tu niat kerana Allah... yang penting bole berjimat bila bulan puasa nikan....

Pondok Usang berkata...

Salam Ramadhan.. syukur masih diberi peluang..

Iola berkata...

huhu samala.bulan puasa ni insyaallah dapat kawal..:)

Unknown berkata...

dah bulan puasa nih, inshaAllah boleh control kot..hehehe..

Nadia Johari berkata...

kene kurangkan tabiat mcm tu kak..bahaya nanti

Mummydearie berkata...

Tak pernah lagi dalam sejarah hidup saya di bulan puasa ni berat badan menurun. Kalau masa muda dulu cepat naik, cepat turun. Kadar metabolisma teruja kot. Bila dah tua sikit ni, janganlah buat main. Kalau kolesterol dah mai, mahu tak mahu pergi :)

ALL TIME FAVOURITE