Oktober 03, 2011

KAU CARI JODOH KAU SENDIRI BOLEH?

Salam you alls,

Pernah jugak dulu ada kawan-kawan perempuan yang minta msred tolong kenalkan dia orang dengan kenalan lelaki msred, nak dibuat boyfriend dan kalau ada jodoh, nak buat suami. Masa tu msred anggap itu semua itu cuma gurauan, tak serious.

Baru-baru ni ada kenalan yang minta tolong msred cari kan jodoh untuk dia. Macam biasa, msred gelak je sebab anggap dia bergurau, tak berapa nak serious. Tapi kenalan msred ni dengan muka serious merenung maa msred.

" Aku serious ni. Stress dah ni mak aku asik bising je tanya aku dah ada boyfriend ke belum. Kau tolong aku ek?"

Speechless msred. Hilang senyuman dan tawa msred. Muka msred pulak bertukar jadi serious.

Setelah berkira-kira selama beberapa minit, msred pun jawablah permintaan kenalan msred tu. Lebih kurang ginilah maksudnya.

" Jodoh ni bukan perkara main-main atau perkara kecik. Ini lifetime commitment. Kau nak hidup dengan dia bukan setahun dua, kalau boleh nak seumur hidup. Terus-terang aku tak nak tolong kau. Tak berani. Macamana kalau orang yang aku kenalkan kat kau tu after several year of marriage, turn out to be a jerk. Macamana kalau dia kaki pukul, penagih atau kaki perempuan? Apa aku nak jawab dengan kau. Walaupun kau tak salahkan aku, aku tetap akan rasa bersal. Hati aku tetap tak kan tenang tengok kawan aku derita disebabkan lelaki yang aku kenalkan. Risiko tu besar buat aku dan aku tak sanggup nak tanggung kalau benda buruk jadi kat kau."

Kenalan msred tu jawab,

" Jauh benar kau fikir. Aku tak de pun fikir sampai cam tu." Dia pun terdiam.

Tak tahulah dia stress sebab msred tak nak tolong dia ke atau dia fikirkan kebenaran apa yang msred cakap tu. Harap dia tak marah msred. Mungkin betul msred selfish sebab tak mahu tanggung kalau apa-apa perkara buruk terjadi kat dia. Kalau you alls, rasa apa yang msred cakap tu selfish ke tak?

- Posted using BlogPress from my iPad

21 ulasan:

Faaein Talip Roy berkata...

ok la tu miss red jujur dengan kawan miss red tu.. yelah kadang2 kita tak tahu akan datangkan.. buatnya ada masalah.. khuatir juga disalahkan kita balik.. suruhlah dia minta pada-Nya.. inshaAllah jodoh tu sentiasa ada je... cuma cepat atau lambat je kan..



*baru nak minta miss red tolong carikan jugak.. hahaha.. =P

Anum berkata...

bagi anum msred x selfish

Adam Malik berkata...

nak suruh msred carikan untuk saya jugak lahh,,..huhuhu..

Izwa Kamaruddin berkata...

tak...sebab saya pun sama takkan cari kan utk org lain sb benda ni sgt sgt sensitif di masa akan dtg....

sobri yaacob berkata...

baik kita jujur awal2..
drpda last2 kta yg dpsalahkan.. :)
stuju dgn apa yg awk wat :)

Tanpa Nama berkata...

tapi itu yg terbaik untuk kawan msred tu...

nanty x best la bile rumah tgge x bhgie msred pulak dipersalahkan..


p/s:hye msred aper khabar sehat?hehe

Mizz ErMa berkata...

hm..ade betulnye jugak tu..tapi ye lah, maybe kawan tu da tension sangat dengan mak die kot smpai xterfikir risikonya..

ayuzan berkata...

setuju sgt dgn msred..risik0 tlalu tggi..

RHI berkata...

kalau akak pun macam tu gak, tak berani nak jodoh2kan orang

EyqaLuvender berkata...

bahaya jd org tgh ni...
ape2 jd kemudian ary kte jgk yg disalahkn nnt...
contoh da bnyk dpn mata iqa...

Nur Fauzi berkata...

Mahu orang cari? Tatak hal punya.

Tapi jangan salahkan orang lain kalau tak sesuai

zahidah seran berkata...

takut jadi org tengah..

KaK LimAh Si SupiR berkata...

kalo kaklimah, kaklimah p0n akn bwat bnde yg same

Ezad Skytech berkata...

betul msred..bab kawen ni bukan perkara main2...kena cari yg betul2 serasi..bukan main pilih2 macam tu je kan....tindakan msred tu betul..:D

Unknown berkata...

Kalau dah kawan tu merajuk, memang betullah msred ni secubit dari golongan selfish.99 cubit lagi sebagai tuan penasihat.Yang utama kita berniat baik tolong orang dirikan masjid,lepas tu biarlah imam dengan bilal yang uruskannya..

Yumida berkata...

klo awak my bezfren...sy pn akan ckp mcm 2..kengkdg kita xleh judge org dr sifat luaran shja..even kita rs org tu perfect sesgt..hati org kita sukar nk ramal..utk kwn yg dikasihi kita akan kasi yg terbaek aje..

biarlah cinta itu dtg dgn sendirinya tanpa melalui org tengah...pasti akan terasa kesucian n kejujuran cinta ituuu

Unknown berkata...

kalau awak kenal hati budi kedua2nya apa salahnya satukan mereka..nak dirikan masjid kan pahala dan ganjaranya besar..tu kalau msred betul2 pasti la hmmm

shazmir berkata...

hahah...dasyat tul..cari jodoh..

cun awk cun....

xyz4mir.blogspot.com

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

stuju ngn apa sis gtau tu..

aamalinaazman berkata...

x kak
sebb dah mang hakikatnye cm tu kan kak
kawin bukn bende main2
rini kawen..sok x suke cerai
kalo bole sebole2 nak jage tiang masjid tu sgt dr retak sikit pon
better kite yg cri kan
sebb kita tahu apa yg kite mahu kan =]

msredcheesecake berkata...

faaein, cari sendiri... hhee

ainie,sihat alhamdulillah...

yumida, dia je tahu ape terbaik utk dia...

bro, tak beranila...kdg2 org tu baik skang ni, saya takutkan yg akan datang...

ALL TIME FAVOURITE