Jun 08, 2012

ADAB MENEGUR

Assalamualaikum....
Islam telah menggariskan dalam membuat teguran, kita haruslah berhati-hati apatah lagi jika kita cuba bertindak sebagai ‘orang perantaraan’ bagi menjelaskan sesuatu perkara.

Tiga faktor yang digariskan oleh Islam boleh menjayakan sesuatu teguran itu ialah, pertama, tidak merendahkan ego orang yang ditegur, kedua mencari waktu yang tepat dan ketiga memahami kedudukan orang yang ditegur.

Hakikatnya, Islam memberi panduan yang jelas dalam kita memberi teguran dan bagaimana sikap kita apabila ditegur. Kita tidak harus melatah apatah lagi terlalu emosional sehingga menyebabkan kita melafazkan kata-kata yang tidak sepatutnya. Source
Terpanggil nak share petikan ini bila selalu sangat terlihat kebanyakan dari kita suka marah-marah orang kadangkala sampai memaki hamun terutamanya dilaman sosial. Kita kalau nak menegur kesalahan orang biarlah dengan niat baik dan cara yang betul barulah dia boleh berubah baik, insyaAllah.

15 ulasan:

maszull berkata...

assalamualaikum msred...betul tu nak menegur tu boleh tapi biarlah kena dgn gayanyakan jgn marah ikut suka hati nak berckp dan menulis pun ikut suka hati jer...:)

Unknown berkata...

tgur cre baik

org lain de ati n prasaan gak

Unknown berkata...

err.. kalau memerli tu termasuk dalam kategori menegur ke?? konpius dah ni

faraherda.razalan berkata...

Betul. Seeloknya biarlah tegur dgn baik. Tak moh org len pun ley dgr teguran kite pd seseorang tu. Takut t jadik malu ke...kan?

Unknown berkata...

BG qUEEN marah tu bkn menegur.. menegur perlu berhemah.. bkn dlm keadaan marah dsbg..

Tanpa Nama berkata...

Dah tegur cara baik tapi tak nak diterima.. Memang sakit hati..

Noor Maizan berkata...

teguran yang berhikmah tu memang lebih menyentuh hati :)

K O R I E berkata...

KDG2 MAIN REDAH JEA TEGUR KEKAWAN
GRR.

Mizz ErMa berkata...

ha ah, betul tu..lg satu, make sure kita bukan jenis yg sama macam org yg nk ditegur sbb nnt org yg nk ditegur akan cakap, alah, die pon sama..hihi

Ce'gu JAERA berkata...

ya saya setuju 100%... menegur biarlah berhemah... bukannya menjatuhkan air muka seseorang... Islam itu memang indah bila diamati garis panduan dan matlamatnya

najihahfara berkata...

setuju sgt kak..nk menegur biarlah beradb kn

Cart Kartika berkata...

tegurlah dengan cara yg berhemah.. btw, nice sharing dear..^^

anamizu berkata...

aah betol3.. cik ana pon sokong.. ini kan kdg2 bile mrh org, habeh die sembur + canang smue kat fesbuk.. org yg xtau pon jd tau.. pstu kalo org yg di caci tu plak, kite kenal, ciannye la org tu kan kak..





luv,
cik ana

Zul fattah berkata...

terguran itu kenalah berhemah.. baru btul..

Unknown berkata...

kalau tegur tak berhemah, silap2 ada yg mkn penampar..

lately fb tu dh jd medium gosip/kutuk mengutuk/mengata di alaf baru.

ALL TIME FAVOURITE