Disember 05, 2013

CARA NAK CARI PASANGAN TERBAIK

Assalamualaikum....

Kita pasti nak cari pasangan yang terbaik untuk kita spend our whole life with. Kita semua kan? Orang selalu tanya macamana nak cari pasangan yang terbaik? Apa sebenarnya ciri-ciri pasangan terbaik? Kita semua boleh list down ciri-ciri pasanagn yang kita nak, yang kita rasa terbaik untuk kita.



The question is, sure ke kalau kita dapat pasangan yang memiliki ciri-ciri idaman kita, yang kita sangka terbaik untuk kita tu, will turn out to be the best for us? In 5 years? 

Kalau dia boleh jadi pasangan terbaik untuk kita until 5 years from now, how about after 10 years? 20 years? Still terbaik?

How should we know that the person we decide is the best for us now still the best after 15 years from now?

Itu rahsia Allah. Dia sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Dont be so sure that our choices will the best until the end. Manusia tak kan tahu apa terbaik untuk dia apatah lagi untuk orang lain. 

Kalau nak bertanya macamana nak dapatkan pasangan terbaik untuk kita hingga keakhirnya, tanya dengan Allah. Doa, minta dengan Dia. Dia tahu. Then terima dengan redha pilihan Allah. Setiap yang datang dari Allah tu pasti terbaik, kalau bukan di sini, di akhirat nanti. Kalau yang datang dari manusia tu belum tentu baik. 

Allah pernah kata, 'Doa itu senjata orang mukmin.' Dont stop praying, asking the best for us, here and for the hereafter.

Foot note : Orang kata syurga isteri bawah tapak kaki suami. So kalau nak cari suami cari yang bawah tapak kaki dia ada syurga, jangan cari yang ada neraka.



11 ulasan:

Anum berkata...

great

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail berkata...

Selain doa, diri sendiri kena usaha perbaiki dari masa ke semasa.insyaAllah..bila diri kita baik, psgn pun sama.

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

moga yui mampu dptkan psgn terbaik utk mlgkpkn kehidupan & bimbing yui. inshaaALLAH.

Unknown berkata...

perbaiki diri sendiri sebelom berharap dapat pasangan yg baik...itu pendapat akak

oshin berkata...

nice entry...thank you share :)

Affy Afiqah berkata...

think positive is way better, klu kita nk mencari kesempurnaan tanpa flaw rasanya takde ape pun yang sempurna, life ni ada turun naik, positif negative, kurang lebih, kkuatan kelemahan, just accept each other for who they are...doa banyak2 pd Allah spya kekalkn hubungan, jdkn psgn skrg tu psgn terbaik dunia akhirat :)

Keknis berkata...

Setuju :)

lieyalatif berkata...

is sha Allah ....moga2 jodoh terbaik utk kite tu berkekalan hingga ke akhir hayat...sbb tu dlm doa tak penah lupe nak mohon doa agar Allah mekarkan sentiasa kebahagian rumahtangga ....

Unknown berkata...

setuju..instead of mintak dijodohkan dengan seseorang..kita minta Allah tentukan jodoh kita..sbb perancangan Allah yang terbaik..

insya allah...

aizamia3 berkata...

berdoa moga jodoh yang ada kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

joehaz berkata...

kena doa, ada usaha dan tawakal. kalau berdoa tapi duk rumah tgk tv je, mmg x dapat jodoh la ceritanya hihi

ALL TIME FAVOURITE