Februari 27, 2014

CARA AJAR BAYI BERHENTI HISAP JARI

Assalamualaikum....

Siapa masa kecik ada habit menghisap jari? Ada kan? Ramai baby yang suka hisap jari, tak kiralah lelaki ke perempuan ke. Ada yang hisap masa baby saja, ada yang bawa sampai ke umur 4 - 6 tahun. Baby hisap jari ni kebiasaannya untuk menghiburkan diri sendiri dan habit ini membuatkan mereka rasa selesa dan selamat. Baby suka hisap jari bila dia rasa bosan, penat atau takut.


Kalau yang hisap jari tu masih baby tak apa kalau nak biarkan dia hisap jari. Cuma kita nak pastikan dia tak bawa habit tu ke besar. Kalau baby lama sangat hisap jari atau pacifier, takut nanti gigi jongang. Saya kecik-kecik dulu memang suka hisap jari sampai ke tadika. Itu pasal gigi saya jongang sikit. Silalah gelak. Ngegehehee...

Macamana nak ajar baby berhenti hisap jari? Saya nak share pengalaman saya mengajar dua orang baby berhenti hisap jari. Saya ajar diaorang awal sikit, sebelum dia orang cecah umur 2 tahun. Kalau boleh seawal setahunKalau lambat ajar takut susah diaorang nak break the habit.

Setiap kali baby saya masukkan jari dalam mulut, saya tak paksa dia orang keluarkan jari dari mulut atau tarik jari diaorang keluar dari mulut. Jangan paksa. Kalau dewasa tak suka dipaksa, baby pun tak suka kita paksa dia. Saya cuma distract baby saya dari menghisap jarigalakkan diaorang sendiri yang keluarkan jari dari mulut. Saya ajak diaorang main toys ke atau baca buku keBila diaorang nak pegang toys atau nak pegang buku, dia orang akan keluarkan jari dari mulut.

Keywords kita ialah distraction. Kita buatkan dia sendiri yang keluarkan jari dari mulut. Gunalah apa cara yang munasabah sekali pun untuk galakkan mereka keluarkan jari dari mulut. Lama-kelamaan baby akan tinggalkan terus habit nak menghisap jari ini. Cara ni tak menjanjikan result yang cepat. Tengok baby, ada yang cepat kesannya dan ada yang lambat. Sabar. Kita kena sabar ajar baby buat sesuatu. InsyaAllah berjaya.




Edited and republish.


17 ulasan:

mia izzati berkata...

bagus info ni..tapi kalau sambil baca nak gak isap jari tu tak leh nak wat apa la kan hehe..

Wafi Remli berkata...

Oooo, kena bagi gangguan atau tumpukan kepada perkara lain....

Unknown berkata...

kalau pngalamn sy pulak, bila nmpak budak hisap jari,bg dia minum air. kalau dia xnk, kita pesan jgn hisap jari. tp kalau nmpak, ckp lg suruh dia mnum air masak ..tp jgn paksa..sy buat xlma pun..dlm beberapa hari, budak yg saya jga tu dah xhisap jari..sbb dia tau nnti kne minum air lg.. best!!

Unknown berkata...

adik saya hisap dua jari sampai darjah 1! tapi alhamdulillah tgk gigi dia takde jongang..

lieyalatif berkata...

anak2 lieya takde plak habit isap jari mrred...si mia ngan dayyan je hisap puting...tu pun tak lama masuk setahun dieorg stop sendiri....si mija jek bersih suci dari puting kopek tu heheeheheh....betul2 kite yg sebenarnye mampu ubah habit seseorg budak tu...kene mule dari awal dan buat selalu....nampak jek nak isap kite tarik slow jgn kasar...pastu cari perhatian die pada bende lain....lame2 habit tu sendiri akan ilang kan....

Asha Lya berkata...

kita tak ada alami mslh ni masa kecil..

Anum berkata...

great tips

Unknown berkata...

ayoyo..bantal busuk boleh buang ek..jari nk buang mana..hihi..btw, anak sy 2 org isap jari, sorang ibu jari kiri, sorang ibu jari kanan.

Mummydearie berkata...

Nasib baik kedua-dua anak saya tak guna pacifier mahupun hisap jari. Tapi si kecil ni suka betul gulung-gulung rambut dan ketap bibir. Dah macam rabbit pulak rupanya. Kata orang kalau suka ketap bibir cam rabbit tu pun leh jongang juga. Entahlah, tak pasti pulak kebenarannya.

Hoyaz berkata...

Fuhh... Pandainya ngajar. Pengalaman mendewasakan. =)

ZH Blogger

wahida berkata...

mmg bukan senang sebenarnya nak suruh budak2 ni tinggalkan habit dorang tu...saya sendiri ada ramai anak buah yg isap jari sampai pening mak dia nak buat mcm mana...

Mila Ahmad berkata...

kalau ada anak nanti boleh practikkan ni.

Mizz Aiza berkata...

terima kasih berkongsi info ini.. selalu juga tengok kanak-kanak suka hisap jari..

Cekgu Norazimah berkata...

syukur anak CN tak suka hisap jari, kalau ikut ayahnya mmg menghisap jari sampai tadika ..hehe

Unknown berkata...

rasanya saya xda tabiat gini lah dulu hihi. ehh

Unknown berkata...

adk sy da 13 thn isap jari...tp xspnjang mase...bile nk tido secare automatik akn masuk jari dlm mulut....huhuhu...kalau arwah ayh ade...die akn ckp...adik...die malu tau klu org tau die isap jari..tp tu da jd habit...

QasehnyaRania berkata...

ada anak nanti boleh lah praktikkan.tenkiu msred

ALL TIME FAVOURITE