Februari 17, 2014

MACAMANA NAK ATASI MASALAH BIBIR KERING

Assalamualaikum.....

Dari dulu saya ada habit suka basahkan bibir sendiri sebab bibir saya selalu kering. Rupanya, dengan menjilat bibir sendiri membuatkan bibir jadi lebih kering. Sekarang ini dah tahu, saya try to avoid it as much as I can. Kadang-kadang terlupa jugak, sebab dah jadi habit kan.





Saya search macamana nak atasi masalah bibir kering atau chapped lips ini. Kesimpulannya, ada banyak tips yang simple yang murah untuk dicuba. Macam biasa, kena try and error tips yang mana sesuai dengan kita.

1. Sapukan coconut oil ke bibir beberapa kali sahari terutamanya bila cuaca kering dan panas.

2. Sapukan aloe vera setiap hari ke bibir.

3. Sapukan timun ke bibir yang kering. Ada yang cuba dan dapatinya sangat membantu mengurangkan bibir kering.

4. Sapukan campuran madu dan vasaline ke bibir. Biarkan seketika. Kemudian gunakan cotton ball yang dibasahkan dengan air suam untuk membersihkannya.

5. Yang penting sekali, minum air kosong secukupnya setiap hari. 2 -3 litre per day ok.



Cara saya atasi masalah bibir kering saya. Sebelum tidur saya akan exfoliate bibir saya yang kering dengan berus gigi [lepas gosok gigi], then saya sapukan lip balm atau pelembap bibir. 




Dulu saya letak vaseline, tapi sebab bila bangun pagi muka jadi berminyak, sekarang saya pakai Maybeline Baby Lip Lipbalm. Bila bangun pagi muka saya tak berminyak dan masalah bibir kering saya berkurangan.









19 ulasan:

syawalsimpsons berkata...

boleh try la yg ni..sebab saya mmg ada masalah bibir kering

fizalinolie berkata...

Alhamdulillah dah berkurang. Tapi betul kata msred... Yg penting minum air kena banyak. Bukan je bibir boleh kering. Kulit badan pun boleh kering jika kurang minum air.

Farah Waheda Wahid berkata...

solutionnya vaseline dan lip balm...he he he... madu pun boleh... kak i've answered about those crappy things and rambling... *_^... i do write crappy things too....

Cik Nor berkata...

good sharing..:)

Tanpa Nama berkata...

Petua yang elok diguna pakai memandangkan sekarang cuaca panas.....

Sayap Biru berkata...

Nat akan hadapai masalah bibir kering bila badan tak sihat sahaja ...
tapi sekrang ni malam-malam .. atau lepas berkrim muka .. nat saja gatal2 sapukan olive oil lotion di bibir ... hehhehe ...

me.ronazil.ab berkata...

saya pun selalu bibir kering, tapi rasa nyemmg sebab kurang minum air....hehehhehe

Mummydearie berkata...

Saya pun sama, suka basahkan bibir dengan air liur pastu bila makin tua (hehehe) makin kering bibir. Saya selalu sapu lip balm yang water based, barulah bibir tak mengelupas.

Masya berkata...

bolehlah try jgk.. bibir sy pun kategori kering dan plg teruk x blh pakai sebarangan lipstik.. setakat ni miyami jenama cosway jer ok.. yg lain out huhuhuhu

Anum berkata...

boleh try nie

Sis Vee berkata...

sapu minyak zaitun setiap mlm seblm tido .

Dayang Deno berkata...

tips yg bagus ni kak.. dneo pun selalu kering bibir ni...

Sue Izza berkata...

selalu letak madu kat bibir time pakai masker...heheehhe...

Mama berkata...

pernah minum air masak2 berbotol-botol masa kena tahan ward. tujuan, nak sembuh cepat. bila dah keluar, perasan kulit dan bibir jadi lembab.ajaib betul air masak kan.tapi tak tahan nak kerap ke tandas tu la.hehe

MAA Marketing berkata...

mcm angeina joli la..hehe

http://stylobrader.blogspot.com/

Cik Puan berkata...

boleh try ne.sebab bibir cik selalu kering..salah satu sebab nye cik tak suke minum air..huhu

Unknown berkata...

nice tips, nanti mau cuba lah. sebab saya pun ada habit, kasi basah bibir sendiri hihi

QasehnyaRania berkata...

alhamdulillah sy x da bibir kering. tapi kalau time demam mmg kering. byk minum air je la

Unknown berkata...

comelnya lip balm tu akak!nana ada masalah bibir kering jugak,sebab kurang minum air:)

ALL TIME FAVOURITE