Jun 13, 2011

MY ADDICTION DAN CHENTA KU PADA MR N

Salam peeps,

Macam biasa, msred mulakan hari ni kat office dengan secawan coffee. Msred punya weekdays a.m routine. Setiap pagi msred memang kena minum coffee. Siapa yang mengikuti blog msred mesti tau yang msred kuat tidur. Kalau malam msred tak cukup 8 jam tidur, esok pagi mesti mengantuk. Kebiasaannya, msred memang tak cukup 8 jam tidur malam, so untuk menghilangkan rasa mengatuk msred haruslah meng inject kan caffeine ke dalam badan melalui pengambilan coffee.


mengancam tul coffee ni

You alls tau tak yang caffeine addiction salah satu masalah dalam dunia sekarang ni. Memanglah pengambilan caffeine bunyi nya tak sama dengan bunyi pengambilan dadah tapi bahaya dia lebih kurang sama je bila kita mula jadi addicted dengan caffeine.

Kenapa kita ambil caffeine? Jawapan dia simple. Caffeine buat kita rasa bersemangat dan yang paling penting buat kita lebih alert. 


Orang yang susah nak stay alert, yang selalu rasa ngantuk atau tak bersemangat nak buat kerja ( macam msred ) akan mengambil jalan mudah untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan mengambil caffeine atau coffee. Tapi in a long run, cara ini akan meninggalkan kesan yang buruk pada kita. Bila kesan caffeine tu semakin berkurangan dalam badan dan kita start rasa ngantuk balik, kita akan mengambil caffeine lagi dan begitulah seterusnya. Lama-lama addicted.



lepas inject caffeine dalam badan baru la buleh buka mata besar2

Nak tahu apa kebaikan caffeine. Meh msred citer.


  1. Kalau banyak sangat consume caffeine boleh mengakibatkan masalah cardiovascular.Bila kita amek caffeine your blood preasure dan heart rate akan meningkat. Lama-lama nanti kalau overuse caffeine boleh mengakibatkan heart disease.
  2. Caffeine juga boleh meningkatkan risiko gastrointestinal problems seperti ulcers. Pengambilan caffeine secara berpanjangan boleh mengakibatkan masalah esophagus.
  3. Oleh kerana caffeine stimulates stress hormones, ini boleh menyebabkan peningkatan anxiety,  insomnia, dan tension which is sangatlah tak bagusnya sebab kita memang dah cukup tension dengan masalah lain. Kenapa nak tambah lagi?
  4. Bila dah addicted, memang susah nak berhenti amek caffeine. Bila kita cuba nak berhenti kita mungkin akan mengalami symptom associated with withdrawal termasuklah irritability, headaches, dan banyak lagi.


Erk...kebaikan ke keburukan ni?

Msred pernah try quit amek coffee.Fail. Ada sesapa yang berjaya, citer la sikit macamana you alls berhenti amek caffaine ni? Macamana nak berhenti minum coffee?

Msred chenta Mr Nescafe. Camana nak putus ngan dia?

8 ulasan:

safurara berkata...

rara akuinya mrs.red,sbb nya rara pon addict gak ngan kafein.sehari tak dpt mmg mcm tak lengkap.rara hari2 bf dgn nescafe taw.risau sgt.

Tanpa Nama berkata...

adess msred..faz plak ibaratnye, coffee tak bg ape2 kesan... blhla kurangkan ngantuk tapi still kalau layan gak ngantuk tu, jwbnye tidurla..hehe...

Tanpa Nama berkata...

i pun ketagih gak ngn neskepe n kopi ni...tp sebb masalah kesihatan terpaksa stop, ganti milo or green tea. dah sbulan x minum nih harap dpt menten ngeeee

PinKy MoMMa berkata...

alahai kite pun addicted to pak nes ni yang..huhu
tu la cmner nak larikkk eh dr dia..adehhh

msredcheesecake berkata...

cik rara,
nak kurangkan caffeine intake.fail jer...

msredcheesecake berkata...

cik faz,
coffee mc d lagi strong dr Nescafe...

msredcheesecake berkata...

cik jiejah gorjes,
gud luck...muga berjaya...msred nak benti gak...

msredcheesecake berkata...

pinky momma,
tatau la camner nak benti....try byk kali dah...

ALL TIME FAVOURITE