September 05, 2011

FENOMENA ANAK KEDUA

Salam you alls,

Orang selalu cakap anak kedua ni biasanya kurang perhatian dari ibubapa dan ahli keluarga yang lain. Itu sebab anak kedua ini biasanya lebih bersifat memberontak yang bertujuan untuk mendapatkan perhatian dari ibubapa dan keluarga.

Berdasarkan source ini, Second Child Syndrome, karakteristik sindrom anak kedua ni ada juga dapat msred lihat dalam diri si kecik kiut Ian, anak kedua msred. Sindrom ini lebih ketara kalau anak kedua itu sama jantinanya dengan anak pertama. Anak kedua ini selalu terasa macam disisihkan dari family dan kurang diberikan perhatian.




Salah satu tingkahlaku anak kedua yang ada dalam diri sikecik kiut Ian adalah dia sangat suka buat sesuatu yang dapat menarik perhatian msred dan mr bf. Si kecik kiut Ian sangat nakal dan tak suka msred lebihkan abang dia atau adik dia. Kalau msred lebih-lebih layan abang dan adik dia, si kecik kiut Ian mesti berusaha nak dapatkan perhatian msred dan kalau boleh nak msred layan dia sorang sahaja.

Msred sedar masalah ni dari dulu lagi, buat msred risau. Solution msred setakat ini adalah msred selalu berusaha nak spent time dengan si kecik kiut Ian sorang sahaja tanpa abang dan adik dia. Kadang-kadang msred sengaja bawak si kecik kiut Ian keluar sorang je tanpa abang dan adik dia. Berusaha nak si kecik kiut Ian faham yang dia pun special pada keluarga.

You alls yang memegang status anak kedua ni, betul ke you alls rasa left out dari family? Apa you alls rasa msred patut buat supaya si kecik kiut Ian tak terasa left out atau terasa kurang perhatian dari keluarga?

- Posted using BlogPress from my iPad

6 ulasan:

Unknown berkata...

oo...
dia ada rasa macam tu ye??
saya tak tahu la pulak
sebab masa kecik memang tak duduk dengan mak ayah..

dalam perancangan nak dapat anak kedua.
harap2 anak kedua atau yang pertama tak rasa gitu..
kalau idak memang pening la..

ct kektus berkata...

tak tau lah msred. adik kite macam tak tunjuk pape pon. hukhuk

SN berkata...

sye anak no.2,huhu

tp tak rase mcm tu, cume tasha mmg lain cikit... pendiam sikit antra yg lain.

hehe,plus ktorg sume adik beradik perempuan,yg selalu nak attention si no.3..hehe

aamalinaazman berkata...

waaa
kene tye anak no.2 ni...
kalo anak no.2 nii yg bongsu plak?
hehehe

fRaMe+LenSeS berkata...

maceh msred. info baek untuk Nadh ni. :D ye la kan. untuk masa depan. lalalalalalalala~~

Unknown berkata...

saya anak kedua,dan tak pernah pulak terfikir atau rasa begitu.hmmm.
PEACE :D

ALL TIME FAVOURITE