Ogos 04, 2011

GORGEOUS GLOWING SKIN IS YOURS

Salam you alls,

Suka gorgeous glowing skin? Tentu suka. Perempuan memang suka. Lelaki? Nak suka pun boleh. Kita share tips menjaga kulit muka supaya ia kelihatan cantik dan berseri.

1. Make sure cuci muka sebelum tidur. Jangan tunggu betul-betul dah nak tidur baru cuci nanti bila dah ngantuk sangat jadi malas. Research kata kulit muka repair itself best around 10 pm. So cucilah muka around that time sebelum tidur.
2. Pakai sunscreean at least SPF 15. Negara kita panas so sunscreen memang penting. Walau pun kita hanya duduk kat rumah, UV ray still can reach us. Sebaiknya walau kat rumah pun pakailah.

3. Be nice to your face. Jangan selalu sangat sentuh muka dengan tangan sebab tangan kita yang tak berbasuh mengandungi banyak bakteria. Kalau ada jerawat jangan picit dan ashik nak pegang je. Bakteria buat jerawat jadi lagi teruk.

4. Elakkan kulit muka jadi berminyak. Kita memang tak dapat hilangkan minyak kat muka tapi kita boleh kurangkan. Rajin-rajinlah guna blotting paper. Blotting paper tu jangan sapu tapi dab kat muka. Ramai yang tak tahu guna blotting paper ni. Dab jangan sapu.

5. Selalu bersihkan make up brushes untuk buang bakteria yang dah terkumpul. Basuh dengan mild soap atau beli sabun khas untuk bersihkan make up brushes. Make up sponge pulak jangan pakai banyak kali sangat. Lepas beberapa kali pakai buang sebab bakteria paling senang berkumpul kat make up sponge yang lembab.

6. Rajin-rajin basuh dan tukar sarung bantal. Bakteria yang terkumpul kat sarung bantal akan melekat kat muka kita masa kita tidur. 

7. Get your beauty sleep at night. Lapan jam tu cantiklah. Kulit kita akan baung toxin dari dalam badan waktu malam dan tidur malam yang cukup dapat mengelakkan mata panda. Tidur yang cukup mengurangkan stress, salah satu punca acne.

You alls, kalau nak cantik kena rajin and disiplin. Ada orang yang beruntung sebab dapat kulit yang tak banyak masalah. Walaupun dia tak jaga sangat muka dia tapi still ok. 

Tapi kebanyakan kita ni kena jaga muka sebab senang sangat dapat jerawat, selalu kusam dan tak bermaya. Kalau kita nak gorgeous glowing skin, rajin-rajinlah ikut routine penjagaan kulit yang sempurna.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha tergelak bace komen rai kat atas..hehe...yg plg penting bersihkan muke sebelum tdo tu..

Nizam Ijam berkata...

laki boleh ker??hehe

SN berkata...

hehe,btl tu msred...tips yg bgsss!

K O R I E berkata...

hehe.. korie kurang iku.
huhu.. bila ntah nak jadi rajin buat semua ni.
slamat berbuka ^^

Korie dah ada kt kg skrang. wah bestnya.

kocix! berkata...

malasnyeerr cuci muke sblom tidow..

msredcheesecake berkata...

rai, tak gedik la...air suam awet muda...

ainie, betul....muka kena bersih sebelum tidur...

nizam, buleh jer...rajin ker?hheee

tasha, tengs...

korie, mesti kulit dia cun takde masalah...hheee

kocix, adik2 muda ni mmg malas sikit...kulit pun belum ade byk problem ok la...hheee

yaya berkata...

hehe any tips on how nak bersih kan make up brushes ?

ALL TIME FAVOURITE